Az őshonos talaj-mikroorganizmusok telepítése talajjavítás egy természetes módja.

Baktériumok, gombák, fonálférgek, stb. életközösségének telepítése által javíthatunk termőföldünk minőségén. Minden egyéb beavatkozás nélkül egészségesebbé, élénkebbé válik általa a talaj élet.

I. lépés.: Gyűjtsük össze a mikroorganizmusokat! Egy tál főtt rizst kell erdei talajba avarral bepárnáznunk egy jó hétre. Ebben az esetben külön figyelmet kell fordítanunk gyűjtőedényünk védelmére az erdei vadaktól, akik ugyancsak szívesen fogadják a főtt rizst!

Másik lehetőségünk giliszta humuszból vagy komposztból kis zsáknyival szórunk egy dobozba (félig megtöltse!) és erre helyezzük a főtt rizst.

Egy hét elteltével sűrű, pókháló szerű élő anyag szövi át a dobozt. (Fehér színűnek kell lennie, ha fekete, akkor az nem használható!) Ezzel az eredménnyel célunkhoz vezető első lépésünket megtettük.

II. lépés.: Gyűjtsük be! Szedjük le ezt a pókháló szerű mikroorganizmusokat tartalmazó anyagot. Maradhat kicsit földes is. Szemmértékkel ennek az anyagnak megfelelő mennyiségű barna cukrot adjunk hozzá. Jó 10 percig keverjük,míg hasonlóvá nem válik a nedves, nyúlós tésztához.

III. lépés. Érleljük! Mikor ezzel megvagyunk, tegyük félre egy hétre, hadd erjedjen (fermentáció)! Egy hét után felhígítjuk (nem klóros vízben).Egy kiló fermentált anyagot akármelyik hordóban amiben lehet tárolni a vizet felkeverjük és használjuk mint folyékony trágya a földnek.